fbpx

Studenten motiveren in de les

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Het belang van motivatie: zo krijg je jouw studenten aan het werk! | Blog

Studenten motiveren in de les


Het is eindelijk zover! De scholen zijn (deels) weer open, wat betekent dat je eindelijk weer fysiek les mag geven! Een echte opluchting, voor docent en voor student. Nu hebben die online lessen best een impact gehad op deze doelgroep. Je merkt misschien dat studenten sneller zijn afgeleid, en veel liever met klasgenoten wat bijpraten. Toch valt er een hoop in te halen. Hoe kun je deze studenten weer aan het schoolwerk krijgen? Wij vroegen studenten Lisanne, Talida en Laura wat hen motiveert nu de scholen weer geopend zijn!

Stap 1: Positiviteit

Het motiveren begint, hoe cliché ook, bij jezelf. Na een jaar vol met negatief nieuws kan wat positiviteit geen kwaad, aldus student Laura. “De docenten die mij het meest inspireren, zijn de docenten die altijd positief zijn. Zij staan altijd voor me klaar, en motiveren mij om mijn best te doen. Dat heb ik in deze tijd af en toe wel nodig”. Kort gezegd: als jij positief bent naar je leerlingen toe, dan zal je dit gedrag ook terugzien. Ook persoonlijk contact helpt. Laura: “Ik liep tijdens de online lessen bijvoorbeeld erg achter met wiskunde. Nu zit ik elke week even na de les met mijn docent, zodat ik mijn vragen kan stellen over de stof waarop ik achterloop. Dat persoonlijke contact motiveert me echt om mijn best te doen”.

Stap 2: Belonen

Al na 1800 kwamen leraren tot de conclusie dat het weinig zin had om leerlingen te straffen. Juist een beloning zou helpen de leerling te motiveren om zijn/haar best te doen. Leerlingen waren competitief en wilden graag de beste zijn. Zo werd er bijvoorbeeld een prijs bedacht voor de braafste leerling uit de klas. Deze manier van handelen werkt vandaag de dag nog steeds. Ook Lisanne merkt dat ze door een beloning onbewust meer wordt gemotiveerd. “Als mijn docent zegt dat ik na een half uurtje hard werken eerder weg mag, pak ik dat met beide handen aan. Ook al is het maar 5 minuutjes, dan heb ik iets om naartoe te werken”. Een grote beloning hoeft het dus niet te zijn. “Als we goed ons huiswerk doen, beloont mijn docent ons ook weleens met een kahoot. Dat is een online quiz met vragen over de lesstof. Dat is natuurlijk veel leuker dan leren!”

Stap 3: Toekomst

Voor Talida is het vooruitzicht op de toekomst haar grote inspiratiebron. “Tijdens de online lesperiode zat ik er af en toe best doorheen. Tijdens een gesprek met mijn mentor hadden we het over studeren in het buitenland, en allerlei andere leuke dingen die mij staan te wachten. Dat gaf me echt weer nieuwe energie”. Voor studenten is dit natuurlijk een lastige tijd. Met een onzekere toekomst is het moeilijk om ergens naartoe te werken. “Ook vraag ik vaak aan mijn docent: waar doe ik dit voor? Waarvoor is dit handig in de praktijk? Als ik dat helder heb, weet ik waar ik het voor doe”. Vergeet dus vooral niet je leerlingen te vertellen waarom jouw vak handig is, en waar deze opdracht aan bijdraagt. “Dan heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik het voor niks doe”.

Kortom: motiveren hoeft dus niet veel moeite of tijd te kosten. Een simpele beloning of persoonlijke aandacht kan al een hoop verschil maken. Wat wel groot is, is de motivatie die ook jij ervan terugkrijgt. Geniet ervan dat je weer fysiek les mag geven, en vergeet niet: blijf positief!

Benieuwd geworden naar onze trainingen over leerlingen motiveren? Bekijk dan hier ons aanbod!

Geschreven door: Leonie van Zutphen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?