fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Hoe word jij een coachende leidinggevende? (Deel 2) | Blog


Je zou het misschien niet verwachten, maar één van de belangrijkste vaardigheden als leidinggevende is coachvaardigheid. Jij hebt namelijk de eervolle taak op je om medewerkers elke dag te helpen, maar ook om hen te motiveren. Dit helpt hen om meer plezier en inzicht te krijgen op het werk, en dat verhoogt natuurlijk ook jouw werkplezier. Win win situatie dus. Nu wil jij vast weten hoe je dat moet aanpakken, of niet? In dit blog geven we je opnieuw een aantal handige tips mee voor coachen als leidinggevende!

De basis

Als je de vorige blog over coachend leidinggeven al hebt gelezen (Nog niet? Bekijk ‘m hier) weet je al dat het belangrijk is dat je niet de rol van ‘directeur’ op je neemt, maar juist aandacht besteedt aan het positief begeleiden van jouw medewerkers. In dit 2e deel zal ik vooral focussen op het veranderen van de sfeer tussen jou en je team, en hoe jij daar op een coachende manier aan kan bijdragen. Op die manier wordt het gat tussen jou en je werknemer steeds kleiner, en dat wil je!

Tip 1: competentiemanagement

Het is ten eerste natuurlijk belangrijk dat jouw werknemer op de juiste plek zit. Een werknemer die zijn werk en functie leuk vindt, is productief! Ga in gesprek met de medewerker en zoek samen uit in welke functie de werknemer het best zichzelf kan uiten. Dit zorgt ten eerste voor een persoonlijke band, en ten tweede is het fijn voor de werknemer dat er naar zijn of haar behoeftes wordt geluisterd. Als jullie erachter zijn dat de werknemer misschien een andere functie kan innemen die beter past, coach hem of haar dan verder om zichzelf op dat gebied beter te ontwikkelen. Dankzij jouw feedback worden zij productiever, en dit is van grote waarde voor jouw school!

Tip 2: persoonlijk contact

Ik had het hierboven al stiekem verklapt, maar een persoonlijke band is the key naar een goede sfeer op de werkvloer. Een werknemer die zich gezien voelt presteert natuurlijk veel beter dan iemand die zich meer een nummer voelt dan een echte werknemer. Bij deze tip ligt het er natuurlijk ook een beetje aan hoe groot het team is waar jij leiding aan geeft. Natuurlijk hoef je niet gelijk beste vrienden te worden, maar nodig je werknemers bijvoorbeeld eens per jaar uit voor een persoonlijk gesprekje. Vraag naar hoe het met ze gaat, en dan niet alleen op werkgerelateerd gebied. Ook werkborrels of activiteiten zijn perfecte gelegenheden om deze band te versterken. Nog een activiteiten tip: een teamsport kan erg goed werken om de teamspirit naar een hoger level te tillen! Zorg er uiteraard wel voor dat het spel niet te fanatiek wordt gespeeld! 😉

Tip 3: positiviteit

Deze tip spreekt misschien voor zich, maar moet je zeker niet onderschatten. Juist in een moeilijke tijd, bijvoorbeeld tijdens een bedrijfscrisis, is het belangrijk om de sfeer niet te laten zakken. Las bijvoorbeeld tijdens een wekelijkse meeting een vast momentje in voor wat positief nieuws. Zijn er veel aanmeldingen voor het nieuwe schooljaar? Of heeft de school een ander hoogtepunt bereikt? Deel juist ook die informatie met jouw medewerkers! Positief nieuws kan namelijk ook coachend werken voor het welzijn van het team. En: vier echte hoogtepunten altijd met een glaasje champagne of een aardigheidje. Zo motiveer je jouw team om toe te werken naar het volgende succes!

Heb jij het blog tot hier gelezen? Geweldig! Dan kan jij vanaf nu aan de slag met het coachend leidinggeven aan jouw team. Je weet nu hoe belangrijk de sfeer is binnen de onderneming, dus vergeet niet: blijf altijd positief! Veel coachplezier!

Meer weten over coachend leidinggeven? Klik hier voor meer informatie. 

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?