fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Pedagogisch handelen in de klas l September Blog

Hoe kun je pedagogisch handelen in de klas?

Na de vakantie start elke leraar met een nieuwe groep. Zelfs als je dezelfde groep meeneemt, zal het effect van minstens 6 weken vakantie je niet ontgaan. De kinderen in je klas zijn letterlijk en figuurlijk gegroeid. De groep heeft elkaar een langere tijd niet gezien waardoor het groepsvormingsproces van vooraf aan begint. Hoe kun je je schooljaar nu optimaal beginnen?

Kies je ervoor om vanaf het begin meteen de teugels strak aan te trekken of observeer jij liever eerst wat er in de groep gebeurt? Op het moment dat je klas voor het eerst bij elkaar komt, start het proces van groepsvorming, waarbij de leraar een essentiële rol speelt.

Leerlingen motiveren

Als docent vervul je een pedagogische rol in de klas: je motiveert leerlingen, helpt ze bij het oplossen van problemen en je brengt ze een hoop dingen bij. Je bent continu bezig met jouw pedagogisch handelen. Het is de taak van de leerkracht om leerlingen (mede) op te voeden tot een goede burger. Het is belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen om kunnen gaan. Een docent moet hiervoor een veilig en gestructureerd klimaat creëren waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.

Contact tussen leraar en leerlingen

Een goed pedagogisch klimaat staat of valt met het contact tussen de leraar en zijn leerlingen. Als het contact goed is, voelen de leerlingen zich veilig, kunnen ze actief mee doen, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Bij een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen zich gezien, gehoord en geaccepteerd. Een positieve relatie tussen leraar en leerling is dus van groot belang. Het is aan te raden om die relatie vanaf het begin van het schooljaar op een effectieve, positieve en inspirerende manier op te bouwen.

Trainer die uitlegt

Er bestaan veel aspecten waar een leerkracht allemaal rekening mee kan houden wanneer hij of zij een positief pedagogisch leerklimaat wil creëren. Als leerkracht helpt het om positief te zijn en belangstelling te tonen. Ook kan het geen kwaad om af en toe iets persoonlijks aan je leerlingen te vertellen. Hieronder geven wij je 5 tips om op een goede manier het schooljaar te starten:

1. Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer

Deze kennis geeft je natuurlijk meer diepgang in de relatie maar het geeft je ook de mogelijkheid om de persoonlijke ervaringen en de belevingswereld van de leerling te koppelen aan de leerstof, Hierdoor zullen de intrinsieke motivatie en de leeropbrengsten omhoog gaan.

2. Laat de leerlingen jou kennen

Verbindingen worden versterkt door kennis over elkaar. Maak gebruik van de kennis over jouw talenten, interesses, gezinssituaties en hobby’s. Je kan dit in verschillende onderwijssituaties gebruiken.

3. Gebruik Coöperatieve werkvormen

Door Coöperatieve werkvormen leren leerlingen dat je samen meer leert dan alleen. Iedereen weet iets wat een ander niet weet. Coöperatieve werkvormen helpt dit bij elkaar te brengen en dit is goed voor de sfeer in jouw groep.

4. Geef meer (oprechte) complimenten dan negatieve kritiek

Als richtlijn voor de opbouw van een goede/positieve band/relatie met je leerling kun je werken met een verhouding. Probeer bijvoorbeeld eens te werken met vier opstekers ten opzichte van éénmaal negatieve kritiek. Je kan een compliment geven over het gedrag van de leerling, over het proces van het werk of over een prestatie die het kind heeft geleverd.

5. Maak samen groepsregels

Hoe willen we dit jaar dat we in de groep met elkaar omgaan? Laat leerlingen samen tot een aantal positief omschreven klassenregels komen. Maak er een mooie poster van. Je kan bijvoorbeeld elk kind een handtekening op de poster laten zetten of pasfoto’s van de leerlingen op de poster plakken. Hiermee creëer je een gezamenlijk doel voor de rest van het schooljaar.

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?