fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

‘Het is jullie feestje!’| Blog


Hoe ga je om met een groep met veel verschillende meningen en behoeften? En hoe zorg je ervoor dat alle individuen zich gehoord voelen? Tijdens de 2-uur durende training Leerlingen coachen (gegeven door Els Pronk op het Roland Holst College in Hilversum) heb ik ervaren hoe belangrijk het is voor de sfeer en productiviteit op welke manier je voor een groep staat.

Aanpassingsvermogen
De training Leerlingen coachen begon met een voorstelronde en de uitwisseling van verwachtingen. Het belang van de vraag ‘Wat hoop jij uit de training te halen?’ werd snel duidelijk, want hier wordt de leerbehoefte nog eens uitgesproken. De trainer kan hierdoor de training aanpassen op wat er op dat specifieke moment speelt bij de cursisten. ‘Het is jullie feestje’, benadrukte trainer Els Pronk. De cursisten hadden dus invloed op de inhoud, maar ook op de snelheid van de training. Dit vergt een hoop aanpassingsvermogen van de trainer, maar het zorgt er wel voor dat er gelijk concreet aan de slag kan worden gegaan met relevante en levendige voorbeelden. 

Individuele aandacht
Iedereen heeft andere behoeften en ontwikkelpunten en daarom werd er bij iedereen persoonlijk bekeken waar hij/zij in wilde verbeteren. Een deelnemer deelde een specifieke casus waar hij niet mee verder kwam. Een andere deelnemer wist niet zo goed hoe ze een coachgesprek moest beginnen. Verschil is menselijk en ook juist heel goed. Vooral in het coaching-vak is het belangrijk dat je je eigen stijl omarmt. Dit werd ook door Els benadrukt: ‘Je neemt altijd jezelf mee, want iedereen vindt andere dingen belangrijk’.  In de training werd mede door verschillende actieve werkvormen duidelijk waar de cursisten tegenaan liepen. Bij sommige technieken werd ook van tevoren aangegeven: ‘Kijk of deze vorm bij je past!’ Ik vond het mooi om te zien hoe er voor elk individu de tijd werd genomen om in gesprek te gaan.

Leren van elkaar
In de training werd veel input gevraagd van cursisten: ‘Waar liggen valkuilen bij het aanspreken van een ‘luie’ leerling? Is daar een voorbeeld van? Zijn er specifieke casussen die we willen bespreken? Hoe zou cursist A daar mee om gaan, en hoe cursist B? Hoe zou je de Wondervraag hier op kunnen toepassen en wat zijn de voordelen van een oplossingsgerichte benadering?’
Tijdens oefeningen ervaarden de cursisten zelf wat de voordelen en nadelen van bepaalde gesprekstechnieken waren en wanneer deze het best gebruikt kunnen worden. Mede door scherpe en specifieke vragen van Els en discussies met elkaar, werd meer inzicht verkregen in hoe met struikelpunten om te gaan. Zelfs met alleen het observeren van de discussies heb ik zelf ervaren hoe bepaalde gesprekstechnieken je in specifieke situaties verder kunnen helpen. 

Groeigeluk door concrete inzichten
Al met al heb ik gezien hoe cruciaal het is om als trainer positief en open een training in te stappen. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor een docent die een klas binnenstapt.  De trainer of docent komt in een groep met veel verschillende meningen en behoeften en het is een uitdaging om iedereen verder te helpen. Ik vond het fascinerend om te zien hoe de trainer omging met de groep en haar discussies. Ik heb veel geleerd van Els en van de groep. En ik ben er van overtuigd dat iedereen met een stukje groeigeluk door nieuwe, concrete inzichten naar huis is gegaan.

Door: Lieke Schoenmaker, stagiaire September Onderwijs

Heb je interesse in een training Leerlingen coachen? Bekijk dan eens deze pagina!

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?