Je kent het vast wel: die ene leerling die bijna nooit zijn huiswerk maakt en altijd een smoesje klaar heeft. Of die ander die tijdens de les vaak met andere dingen bezig is. In iedere klas zitten er wel een aantal, tot (lichte) ergernis van jou als docent. Want hoe graag je ook zou willen dat deze leerling aan het eind van het jaar overgaat, een beetje eigen discipline is toch wel vereist. Je kunt echter natuurlijk wel een duwtje in de goede richting geven. In dit blog vertel ik je namelijk alles over hoe jij juist die ene leerling kan motiveren voor het maken van zijn of haar schoolwerk. Aan de slag!
Allereerst: wat is motivatie nu eigenlijk? Volgens een onderzoek van de VO raad over motivatie op school is motivatie ‘een diffuus begrip wat op verschillende manieren kan worden gebruikt’. Je kan motivatie namelijk opdelen in 2 soorten: autonome en gecontroleerde motivatie.
- Autonome motivatie: motivatie vanuit de interesse/wilskracht van een leerling. Deze vorm van motivatie heeft een positief effect op de leerling. Ze zitten vaak beter in hun vel en zijn erg betrokken bij de les.
- Gecontroleerde motivatie: motivatie vanuit verplichting. Deze vorm van motivatie heeft echter een slecht effect op de leerling. Ze zitten vaak minder goed in hun vel. Valt de verplichting weg, dan stopt de motivatie daarmee ook.
Zoals je begrijpt proberen we dus autonome motivatie te stimuleren bij de leerlingen. Je wil als het ware de interesse voor het vak opwekken. Uit de praktijk weet je vast dat dit veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Met deze tips hopen we je het echter iets gemakkelijker te maken, zodat jij de leerlingen een duwtje in de goede richting kan geven!
Tip 1: trends
Zoals ik net al vertelde, komt autonome motivatie voornamelijk voort uit interesse. Waar hebben jongeren vaak interesse in? Juist! Trends! Betrek je les bijvoorbeeld wat meer op de leefwereld van je leerling. Verdiep je eens in hun leefwereld, en onderzoek wat hem of haar bezighoudt. Op deze manier wordt het vak wat begrijpelijker en leuker voor de leerling, de basis voor autonome motivatie.
Tip 2: praktijkvoorbeelden
Wat ook helpt om de stof wat begrijpelijker te maken, is voorbeelden uit de werkpraktijk. Vaak zijn ongemotiveerde leerlingen iets praktischer en houden minder van (langdradige) theorie en het blokken van stof. Om hun aandacht te trekken kan je dan bijvoorbeeld een voorbeeld geven hoe leerlingen deze stof kunnen inzetten in het werkgebied. De praktijk leert dat deze leerlingen dit veel interessanter vinden.
Tip 3: keuzevrijheid
Wat ook goed kan helpen, is een keuzemenu voor de leerling. Op deze manier hebben leerlingen het idee dat ze een opdracht doen waar ze echt zelf voor hebben gekozen, en dat roept op een of andere manier ook meer motivatie op. Probeer dus tijdens een praktijkopdracht verschillende opdrachten te verzinnen, zodat leerlingen een opdracht kunnen maken die ze echt goed liggen.
Tip 4: complimentje
Er is geen vorm van motivatie die zo goed werkt als het geven van complimenten! Als we eerlijk zijn houden we er allemaal van om soms een complimentje te krijgen, maar geven we ze zelf ook wel genoeg? Bij deze dus een reminder om eens wat vaker complimentjes uit te delen. Als een leerling alleen al het gevoel heeft iets goed te kunnen, groeit de interesse voor dat vak/onderwerp ook. En laat dat nu net zijn wat we willen bereiken!
Hopelijk heb je na het lezen van dit blog iets meer motivatie voor het voorbereiden van een motiverende les. Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp en wil je er nog meer over leren? Bekijk hier onze training Leerlingen motiveren. Jos van Geel ging je al voor en vertelt hier zijn ervaring met deze training.