fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Coachtechniek de Wondervraag: beeldend op weg naar succes! Blog

Wil jij coachende gesprekken voeren met leerlingen of collega’s? Of zou je graag een coachtechniek willen gebruiken om in te zetten tijdens je les? Dan ben je op het goede adres, want deze blog gaat over de coachtechniek: de wondervraag! Na deze blog kom jij sneller tot de kern en leer je hoe je jouw leerling op een creatieve manier inbreng geeft in de oplossing van problemen. Lees snel verder!

Zoals je weet heeft het beroep van de leraar verschillende uitingen, waarbij ‘de coach’ een grote rol speelt. Het liefste wat je wil is natuurlijk om die leerling naar de top te begeleiden! Nu weten we uit ervaring dat dat lang niet zo makkelijk is als gezegd. Je komt waarschijnlijk steeds vaker leerlingen tegen die geen motivatie hebben of het juist even niet meer zien zitten. Wat kan jij dan doen als coachende docent? Een specifieke techniek geeft het antwoord: coachtechniek de Wondervraag!

Zoals we in het vorige blog over coachtechniek ook al besproken hebben is het tijdens coachen erg belangrijk dat er wordt gefocust op het doel, en niet op het probleem. Dit helpt jouw leerlingen om positiever over zichzelf en over het probleem na te denken, en om uiteindelijk tot een beter resultaat te komen. Zo heeft iedere leerling eigen inzichten en kennis om zelf een oplossing aan te kunnen dragen, en jij als coach hebt de taak om ze daarin te begeleiden.

Nu de wondervraag. Deze coachtechniek dankt zijn naam aan het gevoel wat leerlingen vaak kunnen hebben wanneer ze ergens tegenaan lopen tijdens het coachgesprek. Ze hebben vaak het idee dat er een wonder moet gebeuren voordat het probleem kan worden opgelost, en ze weer verder kunnen. Het gevolg is dat de moed en daarmee de motivatie bij de leerling in de schoenen zakt omdat een wonder vaak niet zo realistisch is. Nu gaan we bij deze techniek dit idee van ‘een wonder’ realiseren. Het idee is dus eigenlijk om je leerling letterlijk te vragen: wat als er nu een wonder zou gebeuren, wat zou er dan anders gaan of worden?

Klinkt dus best simpel, en dat is het ook! Het doel is hierbij om verschillende oplossingen te bedenken zonder de grenzen van realiteit, een beetje out of the box dus. Het gevolg is een hele andere kijk op het probleem, en daarbij ook op de oplossing ervan. Voor jou als docent is het belangrijk om dit zo beeldend mogelijk te maken: dik de situaties hier en daar een beetje aan. Dat helpt de leerling weer om ook een beeld te krijgen van het wonder wat moet gaan gebeuren.

Ben je benieuwd naar meer informatie over de wondervraag? Klik hier om de gratis webinar te bekijken!

Dus, een praktijkvoorbeeldje. Jouw leerling zit er even helemaal doorheen tijdens het gesprek. “Het lukt nooit”, of “Ik kan het toch niet” wordt regelmatig gezegd. Begin dan over de wondervraag: “Stel dat er vannacht een wonder gebeurt waardoor je het wel zou kunnen, of waardoor het probleem is opgelost. Wat zou er dan veranderd zijn? Wat ga je hierna anders doen? En wat voor een verschil zou dat maken?”

Je zult merken dat je leerlingen door deze coachtechniek waarschijnlijk een creatievere inbreng hebben in de oplossing van hun eigen problemen. Bespreek met je leerling hoe jij dat wonder realistisch kunt maken, en of hij of zij dit ziet zitten. Vaak zie je dan dat problemen veel kleiner lijken dan eerst, en de leerling de oplossing weer ziet zitten. En dan worden wonderen toch werkelijkheid!

Wil je nog meer praktische coachtechnieken leren kennen? Dan is de training leerlingen coachen iets voor jou!

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?