Didactisch coachen voor beginners: 3 handvatten om jouw studenten optimaal te motiveren! | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Didactisch coachen voor beginners: 3 handvatten om jouw studenten optimaal te motiveren!

Ken jij ze: leerlingen of studenten die niet vooruit te branden zijn en alles ‘saai’ vinden? Vermoedelijk wel. Of misschien merk je dat jouw leerlingen/studenten moeite hebben met het schoolritme na de tweede lockdown. Het liefste zou je willen zien dat ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen om aan de slag te gaan met schoolwerk. Speciaal voor deze leerling is de coachtechniek Didactisch coachen ontworpen. Ben jij benieuwd wat deze coachtechniek inhoudt? En hoe je ervoor zorgt  dat je leerling zelf het eigenaarschap ontwikkelt om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn/haar eigen leerproces? Lees dan snel verder!

 

Allereerst: wat is didactisch coachen precies? 

Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van coachen en feedback geven door de leraar, waarin hij /zij het denken van de leerder stimuleert, op een manier die motivatieverhogend en leerbevorderend werkt.

 

De kern van didactisch coachen kunnen we opdelen in 3 handvatten: het leren, het gesprek en een goede communicatie. 

  • Bij het handvat leren draait het om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. Door veel uit te proberen en de juiste coaching wordt de meest effectieve leerstrategie geadviseerd. 
  • Tijdens het gesprek is het van belang dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Interactie tijdens het gesprek helpt je om je eigen interpretatie te verkleinen en het denken van de leerling te bevorderen.  
  • Een goede communicatie is essentieel voor het resultaat van het gesprek. Blijf in gesprek met de leerling en maak hem/haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels bij jou als coach kwijt kunnen. 

 

Didactisch coachen is dus gericht op het stimuleren van het leren en de motivatie. De growth-mindset is een goede manier om daarmee te beginnen. Hierbij wordt de leerling door positieve feedback gewezen op ‘de kracht van het eigen kunnen’. Volgens de bovenstaande theorie komen we bij didactisch coachen 3 soorten vragen tegen:

 

Categorie 1 vragen: Gesloten, retorische of feitelijke vragen.

 – Wil je even stil zijn?

– Voel je je wel goed?

 – Wat staat er op het bord? 

 

 Categorie 2 vragen: Vragen die ingaan op inhoud, strategie en modus. Bij deze vragen is de mogelijkheid tot het geven van feedback groot.

 – Hoe heb je het aangepakt? 

– Hoe zit je in je vel?

 – Lukt het om bij de les te blijven? 

 

Categorie 3 vragen: Vragen over leren reguleren en persoonlijke kwaliteiten of gedachtes. Ook in deze categorie is er de mogelijkheid tot het geven van feedback.

– Op welke manier haal jij jezelf weer bij de les, als je afgeleid wordt? 

– Hoe zorg je ervoor, dat je je niet laat afleiden door alles wat er om je heen gebeurt?

 – Wat vind jij een hele goede eigenschap van jezelf? En hoe kun je dat gebruiken bij leren?

 

Kortom: door categorie 2 en 3 vragen te stellen is de mogelijkheid tot het geven van (positieve) feedback een stuk groter. Op deze manier wek je bij leerlingen het verlangen op om zichzelf te innoveren. De growth-mindset (geloven in het eigen kunnen) is geslaagd!

 

Wil je meer weten over de cursus Didactisch coachen? Kijk hier voor meer informatie!