Wat is didactisch coachen?
✓Aandacht voor borging ✓ 13+ jaar ervaring ✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Wat is Didactisch coachen?
Didactisch coachen is een planmatige, doelgerichte en gestructureerde manier van coachen en feedback geven door de leraar, waarbij het denkproces van de leerling wordt gestimuleerd op een wijze die zowel motivatieverhogend als leerbevorderend werkt.
We kunnen didactisch coachen opdelen in 3 handvatten: het leren, het gesprek en een goede communicatie.
- Bij het handvat leren draait het om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. Door veel uit te proberen en de juiste coaching wordt de meest effectieve leerstrategie geadviseerd.
- Tijdens het gesprek is het van belang dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Interactie tijdens het gesprek helpt je om je eigen interpretatie te verkleinen en het denken van de leerling te bevorderen.
- Een goede communicatie is essentieel voor het resultaat van het gesprek. Blijf in gesprek met de leerling en maak hem/haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels bij jou als coach kwijt kunnen.
Trainingen Didactisch Coachen
Hoe kun je leerlingen beter op maat begeleiden en hen meer regie geven over hun eigen leerroute? Tijdens de cursus Didactisch Coachen (Voerman & Faber, 2017) ontdek je hoe je leerlingen in de klas coachend kunt ondersteunen, met als doel hun zelfstandigheid te vergroten.
De training biedt praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt, zoals coachtechnieken voor in de les: effectieve feedback, het stellen van prikkelende vragen en het geven van gerichte aanwijzingen. Daarnaast werk je aan het ontwerpen van lessen waarin coaching een natuurlijke plaats krijgt. Zo help je leerlingen groeien en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces! Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’ In de training oefen je met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback, uitdagende vragen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor coachen!
Je weet wat formatief evalueren is en wat het oplevert
Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
Liever even sparren?
Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem contact op met ons via onderstaand formulier.
Neem gerust contact met ons op!
Bel ons op 030 – 265 7658
Stuur ons een bericht
06 – 47786344
WhatsApp 06 – 47786344