fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Een extra taal, voor ieder klaslokaal | Blog


Geschreven door: September-trainer Merel Stegeman

“Stop met die tekeningetjes maken en let nou toch eens op! ”

Wellicht een herkenbare situatie in je (digitale) klaslokaal. Een leerling lijkt afwezig doordat ze zinloos lijkende tekeningetjes aan het maken is op een blaadje papier.
Wat blijkt; waar het lijkt dat de leerling afgeleid is, is het eigenlijk een manier om beter te kunnen concentreren en waarschijnlijk meer te onthouden. We noemen deze bezigheid Doodelen.

Dual Coding en ander wetenschappelijk bewijs

Zoals je weet leert een leerling het beste als er een combinatie van twee van de volgende categorieën tijdens het leerproces wordt aangesproken:
1) luisteren 2) lezen/schrijven 3) kinestisch 4) visueel en idealiter samen met een emotie. Wanneer een leerling aan het doodelen / tekenen is worden al deze 4 categorieën aangesproken en soms ook zelfs met de emotie.

Want wist je dat:

  • 80-90% van de informatie die ons brein binnenkomt visueel is? Helemaal in de wereld van vandaag waarbij alles steeds visueler wordt.
  • Ons brein een afbeelding 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst! Wetenschappers van het Massachusetts Insitute of Technology (MIT) ontdekten dat het menselijk brein in 13 miliseconde een afbeelding kan verwerken en begrijpen.
  • Beelden krachter verwerkt worden omdat ze dubbel gecodeerd worden in ons brein, de Dual Coding Theorie. We slaan beelden zowel visueel als verbaal op. Waar woorden alleen een verbale codering van ons brein ontvangen. Door deze Dual Coding Therorie wordt informatie beter begrepen én onthouden.

Zo, even een rijtje wetenschappelijk bewijs wat toch pleit voor die extra visuele taal die in elk klaslokaal gebruikt kan worden. Of het nou gaat om het leren van (een vreemde) taal, geschiedenis of wiskunde. Tekenen kan je overal voor gebruiken.

Ja maar dat kan ik niet!

Echt waar, iedereen kan tekenen. Tekende toen je een klein kind was? Precies. Dus je kan het wel, alleen ergens onderweg zijn er negatieve overtuigingen in de weg komen te zitten. Dat is zonde. Dat staat je groeigeluk in de weg.

Het gaat er hierbij niet om het maken van die perfecte tekeningen voor in een museum. Het gaat om simpele tekeningen in te zetten als extra communicatie middel.

Want een beeld zegt niet voor niets meer dan 1000 woorden.

Een aantal tips voor visueel groeigeluk in de klas:

  • Laat leerlingen in gedachten beelden oproepen, zodat ze het voor zich zien.
    “Welk beeld heb jij daarbij?”
  • Laat leerlingen zelf tekeningen maken van bepaalde theorieën, nieuwe woorden of instructies.
  • Gebruik grafische weergaves door gebruik te maken van een mindmap.
  • Zet pictogrammen of getekende afbeeldingen in om bijvoorbeeld een instructie uit te leggen.
  • Bied een fysiek model/ een tastbaar model aan. Hiermee kan je de kennis die je aanbiedt visueel ondersteunen.
  • Laat leerlingen deelnemen aan een kinetische activiteit, zoals het springen op een getallenlijn.

(aantal van deze tips komen uit het boek Teken je les van Rachel Levi)

Dus de volgende keer dat je een leerling ziet tekenen, weet je nu dat die leerling eigenlijk heel goed bezig is en kan je de leerling zelfs aanmoedigen.
En voor jezelf, probeer het eens. Leg de lat niet te hoog en vergeet vooral niet: “zonder knoeien, geen groeien!

Meer weten over hoe je leerlingen kunt stimuleren? Bekijk hier onze cursussen leerlingen motiveren, en leerlingen coachen.

Veel groeigeluk!

Extra inspiratie:

ZienTed Talk: Sunni Brown – Doodlers Unite

LezenTeken je les – Rachel Levi

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?