Hoe creëer je meer draagvlak voor een onderwijstraining? Melanchthon De Blesewic in Bleiswijk deed dit met een succesvolle inspiratiesessie!
Keuze bieden in de gezamenlijke ontwikkeling van (docenten)teams: dat was de visie van Manon Verschoor, afdelingshoofd mavo 2 en leerjaar 3 van Melanchthon De Blesewic in Bleiswijk. September Onderwijs organiseerde een inspiratiesessie voor alle docenten zodat iedereen zich kon specialiseren in een onderwerp naar keuze: feedback, didactisch coachen en leerlingen coachen. “Als iedereen nadenkt over zijn of haar rol als docent en verantwoordelijkheid binnen de school, is het traject voor mij geslaagd!”
Visiebepaling
“Vorig jaar hebben we binnen de schoolleiding een aantal speerpunten besproken, welke voornamelijk feedback gerelateerd waren, zowel voor docenten als voor leerlingen. Dit was een breed gedragen onderwerp. Het elkaar aanspreken en feedback geven was nog best lastig. We zijn een kleine school met nog geen 70 personeelsleden, eigenlijk ken je elkaar allemaal én heb je elkaar allemaal nodig. Het belang van het verder professionaliseren in feedback in de breedste zin, wordt gezien door het hele team. Het is ontzettend fijn dat ik in het voortraject met September Onderwijs heb kunnen aangeven welke ideeën ik had en dat hier ook naar gehandeld is. Als iedereen nadenkt over zijn of haar onderwijs en rol als docent én bezig is met persoonlijke ontwikkeling, dan is dat voor mij geslaagd.
Eigenaarschap en expertise
In aanloop naar de training hebben Melanchthon en September Onderwijs nauw samengewerkt om diverse thema’s te bedenken die naadloos aansluiten op de visie. Samen kwamen we tot drie thema’s: feedback geven, leerlingen coachen en didactisch coachen. De deelnemers zijn gestart met een inspiratiesessie, waarbij elk uur een nieuw thema centraal stond, waarin zij door September werden voorzien van praktische tools die zij direct konden toepassen. Op basis hiervan hebben de deelnemers een keuze gemaakt voor een specifiek onderwerp, waarna zij gedurende vier trainingsdagen en coachingsgesprekken de kans kregen zich verder te professionaliseren. Op deze manier nemen zij het eigenaarschap over hun leerproces en groeien ze uit tot experts op een thema dat hen persoonlijk aanspreekt.
Draagvlak creëren
De sfeer tijdens de inspiratiesessie was goed. Het helpt al heel erg dat de visie gedeeld wordt en iedereen het nut ziet van zo’n training. Verplichte scholing valt niet altijd goed, maar doordat men een keuze kon maken, voelt dat al beter. We geven de docenten genoeg tijd en flexibiliteit, zodat er ook genoeg tijd is tussen de lessen en de start van de trainingen. Hier houden we rekening mee zodat iedereen gemotiveerd blijft. Didactisch coachen, differentiëren in de les, formatief evalueren.. Daar kunnen wij echt nog wel een ontwikkeling in maken! Ik ben daarom erg blij dat er veel is gekozen voor onderwerpen waar deze thema’s in voorkomen. Naast de trainingen heeft iedere medewerker ook twee individuele coachgesprekken die ze kunnen inplannen, iedereen doet hieraan mee en het wordt positief ontvangen.
De eerste training – Feedback geven en ontvangen
Bij de eerste sessie waar ik aan deelnam vond ik het erg opvallend hoe open de sfeer was. Er kwam een bepaalde oefening voorbij en ik vond het heel verhelderend dat een collega op een gegeven moment aangaf dat ze er eigenlijk niks mee kon. Men voelde zich vrij om zich kwetsbaar op te stellen. Tijdens de eerste bijeenkomst van de training over feedback werd gevraagd wat iedereen wilde leren. Het viel mij op dat daar heel veel verschillende leervragen voorbij kwamen. Soms op zichzelf gericht, soms op de ander. “Hoe geef ik feedback zonder dat iemand daar nare gevoelens bij krijgt?”
Onderwijs ondersteunend personeel
Het OOP (onderwijs ondersteunend personeel) heeft bij ons nooit eerder collectieve scholing gedaan. Ze moesten daardoor wel even wennen, maar gelukkig was het een hele positieve eerste bijeenkomst, waardoor ze meteen aan de slag konden. Er is een mooie ontwikkeling gaande in dat team! De conciërge kwam naar me toe en zei: “Ik had er eerst eigenlijk niet zoveel zin in, maar ik vond het eigenlijk heel goed!” Dat het OOP meegenomen wordt in dit traject vind ik echt essentieel!
Een stukje scholing uit handen geven
September Onderwijs geeft mij het gevoel dat ik een stukje scholing uit handen kan geven. Wat ik van tevoren had gehoopt, wordt ook werkelijkheid. Dat is voor mij echt de meerwaarde van September. De visie die ik heb, wordt begrepen en ook echt goed doorgevoerd en opgepakt, op een manier dat wij er zelf zo weinig mogelijk werk aan hebben. Gedurende het traject wordt er goed contact gehouden en met onze feedback wordt ook echt iets gedaan.”
Ook geïnteresseerd in een inspiratiesessie voor jouw school? Neem vrijblijvend contact op!