fbpx

Didactisch coachen


✓Aandacht voor borging          ✓ 13+ jaar ervaring          ✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Vraag vrijblijvend
een offerte aan


✓ Beoordeeld met een 8,9         
✓ 10+ jaar ervaring         
✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Wat is didactisch coachen?

Didactisch coachen omvat een gestructureerde en gerichte aanpak van coaching en feedback door de docent, met als doel het stimuleren van het denkproces van de leerling op een wijze die de motivatie verhoogt en het leren bevordert.

We kunnen didactisch coachen verdelen in 3 handvatten: het leren, het gesprek en goede communicatie.

  • Het leren draait om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. De meest effectieve leerstrategie wordt geadviseerd door veel uit te proberen en de juiste coaching.
  • Tijdens het gesprek is het cruciaal om de persoonlijke ontwikkeling van de leerling centraal te stellen. Interactie tijdens het gesprek helpt om persoonlijke interpretaties te minimaliseren en bevordert het denkproces van de leerling.
  • Om een goed gespreksresultaat te bereiken is goede communicatie essentieel! In gesprek blijven met de leerling is daarom van groot belang. Maak hem of haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels met jou als coach kunnen delen.

Download de brochure

Ga voor meer groeigeluk bij jou op school. Vraag onze brochure boordevol cursussen en trainingen aan.

Cursus didactisch coachen

Lees hieronder meer over de inhoud van de cursus Didactisch Coachen bij September Onderwijs.

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? De cursus Didactisch coachen  (Voerman & Faber, 2017) is voor iedere docent die meer eigenaarschap bij leerlingen wil creëren en motivatie bij leerlingen wil verhogen. In deze cursus leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de klas, met als doel dat ze zelfstandiger worden. Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten? En hoe geef je hen inzicht in hun eigen leerproces? Allemaal vragen die aan bod zullen komen. Tijdens de cursus ga je aan de slag met het oefenen van coachtechnieken voor tijdens de les: feedback, uitdagende vragen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor coachen!

Na deze cursus kun jij..

  • Feedback, aanwijzingen en vragen afwisselen in het coachen van leerlingen of studenten richting hun leerdoel. 
  • Definiëren van richtlijnen van je les door heldere leerdoelen en evaluatiecriteria op te stellen, en door formatieve beoordelingen te implementeren.
  • Leeractiviteiten ontwerpen die leerlingen motiveren
  • Op je eigen coachende vaardigheden reflecteren tijdens de les
  • De opbrengen van het coachen benoemen tijdens de les, voor jou en de leerling
  • Formatief evalueren benoemen en inzetten
  • Vier manieren van differentiëren benoemen

Blog

In deze blog lees je de ervaring met de training didactisch coachen van Nelleke en Lilli van het Leidsche Rijn College in Utrecht.

Bekijk hier alle blogs over didactisch coachen.