Terug naar de basis

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Samen werken aan leskwaliteit

Training voor je team

Het ontwikkeltraject in het kort

Veel scholen willen investeren in leskwaliteit. Er worden verschillende initiatieven opgezet, docenten zijn betrokken. Maar zodra het over de les zelf gaat, ontbreekt het aan richting. Wat ís een goede les eigenlijk? Wat mogen leerlingen overal terugzien? En hoe zorg je ervoor dat professionalisering ook écht iets oplevert in de klas? In dit schoolontwikkeltraject gaan we terug naar de basis: samen onderzoeken we hoe de ideale les eruitziet, meten we wat er al goed gaat en werken we samen met school toe naar leskwaliteit.

Voor wie is dit traject

Dit traject is bedoeld voor scholen (po, vo of mbo) die schoolbreed willen werken aan het versterken van leskwaliteit. Het richt zich op schoolleiders, middenmanagement en docententeams die behoefte hebben aan richting, samenhang en praktische handvatten op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen. Dit varieert van scholen die een herstelopdracht hebben gekregen van de onderwijsinspectie, tot scholen die de volgende stap willen zetten in hun professionele cultuur en leskwaliteit.

De resultaten

Een schoolbrede visie op leskwaliteit Meer rust, structuur en betrokkenheid in de klas  Instructie afgestemd op verschillen tussen leerlingen Meer eigenaarschap bij docenten en leidinggevenden Meer grip op leerresultaten van leerlingen Een open cultuur waarin teamleden van elkaar leren Een goede voorbereiding op inspectieonderzoek Een sterke basis op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen (OP3). Offerte aanvragen

Opbouw van het traject

1. Visie & Schoolfoto
Samen onderzoeken we wat leskwaliteit betekent binnen jullie schoolcontext. We kijken naar wetenschappelijk onderzoek, betrekken leerlingfeedback, oudergesprekken en lesobservaties en werken toe naar een gedeelde definitie van de ideale les. Met een ‘schoolfoto’ kijken we hoe de school ervoor staat op het gebied van leskwaliteit waarna er een plan van aanpak wordt gemaakt.

2. Vaardigheden versterken
Vanuit het plan van aanpak gaan we aan de slag met de uitdagingen binnen de school. Het team gaat gericht aan de slag met pedagogisch-didactische vaardigheden via praktijkgerichte sessies, collegiale feedback en lesbezoeken. Er is keuze uit een breed aanbod afhankelijk van de vraag van de school. Bijvoorbeeld een training EDI of formatief handelen. We sluiten aan bij wat er al goed gaat en bouwen gericht aan wat nog nodig is.

3. Borging
Gedurende het traject blijven lesbezoeken, coaching en overlegmomenten met een stuurgroep de leidraad voor verdere afstemming van de ondersteuning. Zo zorgen we dat de begeleiding continu aansluit bij de ontwikkeling van het team. Met intervisie, observatie-instrumenten en kijkwijzers zorgen we voor cyclische verbetering van de leskwaliteit.

Wil je meer informatie over hoe September kan helpen? Neem vrijblijvend contact op.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!