Training voor je team
Samen werken aan leskwaliteit
Training voor je team
Het ontwikkeltraject in het kort
Veel scholen willen investeren in leskwaliteit. Er worden verschillende initiatieven opgezet, docenten zijn betrokken. Maar zodra het over de les zelf gaat, ontbreekt het aan richting. Wat ís een goede les eigenlijk? Wat mogen leerlingen overal terugzien? En hoe zorg je ervoor dat professionalisering ook écht iets oplevert in de klas? In dit schoolontwikkeltraject gaan we terug naar de basis: samen onderzoeken we hoe de ideale les eruitziet, meten we wat er al goed gaat en werken we samen met school toe naar leskwaliteit.
Voor wie is dit traject
Dit traject is bedoeld voor scholen (po, vo of mbo) die schoolbreed willen werken aan het versterken van leskwaliteit. Het richt zich op schoolleiders, middenmanagement en docententeams die behoefte hebben aan richting, samenhang en praktische handvatten op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen. Dit varieert van scholen die een herstelopdracht hebben gekregen van de onderwijsinspectie, tot scholen die de volgende stap willen zetten in hun professionele cultuur en leskwaliteit.
De resultaten
✓ Een schoolbrede visie op leskwaliteit ✓ Meer rust, structuur en betrokkenheid in de klas ✓ Instructie afgestemd op verschillen tussen leerlingen ✓ Meer eigenaarschap bij docenten en leidinggevenden ✓ Meer grip op leerresultaten van leerlingen ✓ Een open cultuur waarin teamleden van elkaar leren ✓ Een goede voorbereiding op inspectieonderzoek ✓ Een sterke basis op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen (OP3). Offerte aanvragen
Opbouw van het traject
1. Visie & Schoolfoto
Samen onderzoeken we wat leskwaliteit betekent binnen jullie schoolcontext. We kijken naar wetenschappelijk onderzoek, betrekken leerlingfeedback, oudergesprekken en lesobservaties en werken toe naar een gedeelde definitie van de ideale les. Met een ‘schoolfoto’ kijken we hoe de school ervoor staat op het gebied van leskwaliteit waarna er een plan van aanpak wordt gemaakt.
2. Vaardigheden versterken
Vanuit het plan van aanpak gaan we aan de slag met de uitdagingen binnen de school. Het team gaat gericht aan de slag met pedagogisch-didactische vaardigheden via praktijkgerichte sessies, collegiale feedback en lesbezoeken. Er is keuze uit een breed aanbod afhankelijk van de vraag van de school. Bijvoorbeeld een training EDI of formatief handelen. We sluiten aan bij wat er al goed gaat en bouwen gericht aan wat nog nodig is.
3. Borging
Gedurende het traject blijven lesbezoeken, coaching en overlegmomenten met een stuurgroep de leidraad voor verdere afstemming van de ondersteuning. Zo zorgen we dat de begeleiding continu aansluit bij de ontwikkeling van het team. Met intervisie, observatie-instrumenten en kijkwijzers zorgen we voor cyclische verbetering van de leskwaliteit.
Wil je meer informatie over hoe September kan helpen? Neem vrijblijvend contact op.